UNN skal gjennom etablering av et koordineringsmottak forsterke tilbudet til pasienter med behov for komplekse eller langvarige og koordinerte tjenester.
Dette er en videre utvikling av eksisterende koordinerende enhet (KE) gjennom tilføring av flere kliniske ressurser for å øke den totale kapasiteten rundt arbeidet med pasientene.
- Både Riksrevisjonen og pasient- og brukerombudet har påpekt at de eksisterende, lovregulerte koordineringsordningene i sykehusene har variabel effekt og ulik grad av implementering på nasjonalt nivå. Dette gjelder både internt i spesialisthelsetjenesten og mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste, opplyser samhandlingssjef i UNN, Glenn-Helge Hattmann.
Omstrukturering av lovregulerte ordninger
UNN har valgt å gjøre dette grepet for å imøtekomme nevnte utfordringer. Dette er en omstrukturering av hvordan de lovregulerte koordineringsordningene forvaltes i sykehuset. Målet er at pasientene skal oppleve mer helhetlige, proaktive og pasientsentrerte tjenester.
- Koordineringsmottaket består av personell fra pasientkoordinatorstillinger etablert gjennom stormottakerprosjektet, og koordinerende enhet. Gjennom å være kontaktpunkt og saksbehandler for alle henvendelser som omhandler uavklarte koordineringsbehov hos nevnte pasientgruppe, håper vi å nå målet, sier Hattmann.
Skal evaluere pasientforløp fortløpende
Fra før av har koordinerende enhet i UNN et lovpålagt ansvar for ordningene med individuell plan og koordinator jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-5 b. I dette ligger et systemansvar for arbeid med individuell plan, samt oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator i spesialisthelsetjenesten.
Koordineringsmottaket er en forsterkning og utvikling av KE-funksjonen, og skal i tillegg til de eksisterende oppgavene fortløpende evaluere hvordan UNN jobber med koordinering av pasientforløp, og komme med anbefalinger til tiltak som kan bidra til økt realisering av intensjonene bak de nevnte ordningene.
Klinisk koordineringsnettverk i UNN
Parallelt med opprettelsen av koordineringsmottaket er det også opprettet et klinisk koordineringsnettverk.
- Nettverket består av ledere fra klinikker i UNN som har pasienter i målgruppen. Nettverket vil fungere som bindeledd mellom koordineringsmottaket og de kliniske ressursene i sykehuset.
- Koordineringsmottaket skal i samarbeid med det kliniske koordineringsnettverket sørge for at henvendelser om pasienter med behov for koordinerte tjenester blir rettighetsvurdert og svart ut i tråd med nasjonale føringer. Det kliniske koordineringsnettverket har også ansvar for å oppnevne kliniske ressurser til koordinering av pasientforløp, påpeker samhandlingssjef Glenn-Helge Hattmann.
Koordineringsmottaket har gjennom sommeren pilotert pasientsaker for sikre at alle systemer fungerer slik de skal og er klare til å starte ordinær drift i løpet av uke 37.
Slik kan UNN-ansatte melde pasienter til koordineringsmottak
Dersom du vet om pasienter i målgruppen som ønsker bistand til å få koordinert sine helsetjenester, og det er uavklart hvordan dette skal håndteres, så kan du fra uke 37 melde om dette til koordineringsmottaket ved å sende internmelding i DIPS Arena til «PTU Koordineringsmottak TEAM UNN».
Når meldingen er mottatt vil vi innhente flere opplysninger i saken for å kartlegge pasientens tjenestetilbud og koordineringsbehov. På bakgrunn av opplysningene vil koordineringsmottaket i samarbeid med det kliniske koordineringsnettverket vurdere retten til koordinerte tjenester og hvordan man på best mulig måte kan imøtekomme koordineringsbehovet.
Dersom pasienten har rett til koordinerte tjenester vil vi fatte beslutning om hvilken avdeling i sykehuset som har koordineringsansvaret og igangsette passende tiltak.
Du kan også ta kontakt med koordineringsmottaket på telefon 76 17 02 23 fra 09:00 til 15:00 på alle hverdager hvis det er behov for å drøfte en pasientsak.